19.11.2024

TIMOCOM Transportbarometer: På sporet af den tabte transportkapacitet

TIMOCOM Transportbarometer: På sporet af den tabte transportkapacitet

TB Q3 Graphic Fragtandel EU EU

TIMOCOM Transportbarometer: Forholdet mellem fragt og fragtplads og prognose for 4. kvartal 2024

Fragtmængderne forblev stabile i løbet af sommermånederne. En stærk efterspørgsel efter kortfristet transportkapacitet førte til en kraftig stigning i fragtandelen i september.

I modsætning til den generelle økonomiske recession viser udviklingen i TIMOCOM's transportbarometer en stor efterspørgsel efter fragtkapacitet i Europa. Fragtudbuddet steg med 90 % i hele Europa i 3. kvartal 2024, mens fragtpladsudbuddet på TIMOCOM Marketplace fortsatte med at falde. 

Efterspørgslen i Europa er næsten uændret

I hele Europa forblev efterspørgslen efter transportplads i tredje kvartal næsten lige så høj som i andet kvartal i år (-0,1 %). Er den traditionelle sommernedtur udeblevet? På trods af den økonomiske afmatning? Under alle omstændigheder var antallet af fragttilbud på spotmarkedet betydeligt højere end i 2023 og toppede i september med en gennemsnitlig fragtandel på 81 %. I den tyske indenrigstransport var antallet af fragttilbud i tredje kvartal 11 % lavere end i det foregående kvartal og 66 % højere end i samme periode i 2023. Denne udvikling er bemærkelsesværdig, da ordrebeholdningen og forretningsforventningerne hos virksomheder i Tyskland er negative ifølge ifo-instituttet. I fremstillingssektoren er indekset faldet til det laveste niveau siden juni 2020. Manglen på ordrer er blevet værre. Det påvirker primært kernesektorerne i den tyske industri, men også servicesektoren og handelen. 

Den polske økonomi udvikler sig derimod mere positivt. Ifølge Europa-Kommissionens forårsprognose vil Polens bruttonationalprodukt vokse med 2,8 procent i 2024, hvilket er næsten tre gange hurtigere end EU-gennemsnittet. Den polske økonomi har allerede oplevet en betydelig vækst i både import og eksport i andet kvartal. Antallet af fragttilbud på adskillige ruter til og fra Polen blev også mangedoblet i tredje kvartal i forhold til året før. Det gælder bl.a. ruter til Ungarn, Tjekkiet, Frankrig og Tyskland. Der var også vækst på de førnævnte ruter i forhold til det foregående kvartal.

Flere fragttilbud på spotmarkedet på grund af mangel på ressourcer

På grund af manglende ressourcer på transportmarkedet som følge af virksomhedslukninger og konkurser samt ferie- og helligdagsperioder, men også fordi aktive transportvirksomheder har reduceret deres flåder af omkostningsmæssige årsager, søges efterspørgslen efter kapacitet i stigende grad på fragtbørser via sportsmarkedet. "På trods af den faldende ordresituation i den tyske økonomi er efterspørgslen efter transport stadig til stede. Den tabte kapacitet i transportsektoren overstiger den økonomiske afmatning, hvilket betyder, at efterspørgslen på fragtbørser fortsat er meget høj i tredje kvartal.", siger Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM, som forklaring på den modsatrettede udvikling. "I nogle sektorer kan efterspørgslen efter fragtplads imødekommes med den kapacitet, der stadig er til rådighed, især hvor der hverken kræves certifikater eller specialudstyr. I sektorer, der kræver specialudstyr som f.eks. køleenheder, coil-trug, gaffeltrucks eller særlige licenser, er der stadig stor mangel, og det er svært eller umuligt at skaffe yderligere kapacitet." 

Mindre kapacitet og færre nye køretøjer

Manglen på fragtplads afspejles i faldet i udbuddet af fragtplads på TIMOCOM Marketplace. De faldt med i alt 8 % i 3. kvartal i forhold til samme kvartal året før. Dette udgør en parallel med nyregistreringer i erhvervskøretøjssektoren i samme periode. Ifølge Kraftfahrtbundesamt (KBA) faldt antallet af nyregistrerede store lastbiler og anhængere, især for trækkere (juli -39,3 %, august -69,5 %, september -38,2 %). 

TB Q3 Graphic Fragtpladsudbud EU

Fragtpladsudbud i 3. kvartal 2024 samlet set fortsat nedgang 

Tilbudspriser og prisforslag svinger

På TIMOCOM Marketplace kan kunderne tilføje en pris til tilbuddet (tilbudspris), og potentielle leverandører kan indsende deres priser (prisforslag). Prisudviklingen kan udledes af disse to alternativer. På tyske indenrigsruter lå de gennemsnitlige ugentlige tilbudspriser i 3. kvartal på mellem 1,48 €/km og 1,83 €/km. Gennemsnitsprisen i tredje kvartal var således op til 14,9 % højere end i samme kvartal året før. Udbudspriserne steg også i 3. kvartal: Transportvirksomhederne krævede gennemsnitspriser på op til 1,91 €/km i den uge, hvor efterspørgslen var størst. 

Hvis man ser på alle europæiske ruter, var den højeste gennemsnitlige ugentlige pris 1,70 €/km, hvilket er en betydelig stigning i forhold til året før. De foreslåede priser for international transport lå i gennemsnit på samme niveau og derfor også et godt stykke over det foregående års tal.

Udsigter: Kun en lille nedgang i fragtudbuddet forventes frem til jul 

Selvom der forventes et lille fald i fragtudbuddet i fjerde kvartal af 2024, vil transportefterspørgslen fortsat ligge over det foregående års tal med henblik på forretninger ved årets udgang. På grund af den manglende kapacitet forventes forholdet mellem fragt og fragtplads at være omkring 78:22 i gennemsnit i oktober og ikke falde til under 70:30 til og med december (se prognosen i diagrammet). "Kredse i forbrugsvareindustrien har rapporteret, at der kan forventes et usædvanligt massivt run på den ledige kapacitet på grund af den lave tilgængelighed af fragtplads i de varme dage før jul", fortæller Gunnar Gburek. 
 

Du kan finde flere oplysninger om den aktuelle situation på transportmarkedet og transporttrends her samt i transportbarometerrapporten.

Download pressemeddelelse
Til toppen