22.10.2015

Flere brugere - større succes?

Det, der virkelig tæller mht. fragtbørser

(1)

Erkrath, 22.10.2015 - Fragtbørser er uundværlige i disponentens arbejdshverdag. Brugerne udbyder her fragt, som de mangler transport til. På den måde kan transportsælgere med ledig kapacitet få fyldt deres køretøjer. Anvendelsen af fragtbørser giver på alle måder mening i forhold til at undgå tomkørsler og få mere gang i forretningen.  Det er derfor ingen større overraskelse, at der pt. findes mere end 100 forskellige transportbørser.  Det store udvalg gør det også svært at beholde et overblik over fragtbørserne.

Udvalget af transportbørser spænder vidt: Der er små, specialiserede fragtbørser med få brugere, og der er store fragtbørser med flere tusinde brugere. Ved første øjekast er valget af fragtbørs ikke svært: Jo flere brugere registreret, jo større chance for at gøre gode forretninger. "Den antagelse er ikke rigtig", mener Marcel Frings, Chief Representative for TimoCom, Europas største transportplatform. "Fra vores synspunkt er det ikke antallet af brugere, som er vigtigt, men derimod antallet af udbud, som brugerne dagligt lægger ind i fragtbørsen." For at adskille de succesfulde fragtbørser fra de mindre succesfulde, drejer det sig om et ganske simpelt regnestykke: "TimoCom har f.eks. 100.000 brugere, som dagligt tilbyder op til 450.000 kapacitets- og fragttilbud. Det betyder, at gennemsnittet pr. bruger dagligt ligger på 4,5 tilbud, som lægges ud. Andre transportbørser forhøjer deres brugerantal regelmæssige for reklamens skyld, men kigger man på deres udbudstal, så lægges der hos dem i nogle tilfælde kun 2,3 tilbud ud pr. bruger. Derfor er det mest logisk at kigge på fragtbørsernes udbudstal pr. dag, i stedet for antallet af brugere.

 

Ingen definitioner er ens

De enkelte fragtbørser har ingen aftalt definition af begrebet "bruger". Det er også grunden til, at mange transportbørser i den sammenhæng offentliggør høje tal for reklamens skyld. Udbudstallene kan alle kunder checke - det vil helt sikkert ikke undgå brugernes opmærksomhed, om en børs bliver anvendt rigtigt meget eller kun lidt. Til gengæld er brugerantallet ikke nemt at redegøre præcist for, da definitionen som sagt er forskellig fra børs til børs. TimoCom er på dette område åben og nem at gennemskue, da hver eneste nye bruger skal tilføjes og aktiveres. Og hver bruger koster et brugergebyr. Virksomheder tilføjer dermed kun medarbejdere, som virkelig også er disponenter. Hos andre fragtbørser er det muligt at tilføje "brugere" ubegrænset og gratis. Som følge af dette, optræder de som en del af statistikken, men ikke i transportbørsen. "Hvis en fodboldkamp forærer alle billetter gratis væk, og kun en tredjedel af fans'ene kommer, så er kampen udsolgt, men det ændrer ikke på det faktum, at fodboldstadiet er gabende tomt", siger Frings for at sammenligne. "Fragtbørser, som kan betale sig, har ganske enkelt mange flere udbud end brugere."

 

Kvantitet og kvalitet

Ved valg af transportplatform skal man udover at kigge på antallet af udbud også tænke på de mulige forretningspartnere i transportbørsen og deres pålidelighed. Jo omfangsrigere en transportplatforms sikkerhedspakke er, desto sværere bliver det for "sorte får" at gøre forretninger. TimoCom tilbyder et sikkerhedsnet med flere trin, og det består af mere end bare den obligatoriske, let komplicerede adgangskontrol som nye kunder skal i gennem.  Skulle der, trods sikkerhedsforanstaltningerne, opstå tilfælde med manglende betalinger, træder TimoComs inkassoafdeling til under ledelse af advokaten Alexander Oebel. Inkasso-teamet hjælper kunden med at få sin betaling uden at skulle i retten. En service, som er obligatorisk for særligt sikre fragtbørser.

 

Det kan altså betale sig at kigge transportplatformene efter i sømmene, før man træffer et valg. Tager man udgangspunkt i rådene givet i denne tekst, så er den rigtige fragtbørs tit kun et regnestykke væk.

Download pressemeddelelse
Til toppen