Den tyske supersommer overopheder transportefterspørgslen
Der mangler ikke kun chauffører, men også fryse- og køletransport
Erkrath, Tyskland, 21.06.2018 – Tysklands permanente sommervejr giver logistikbranchen sved på panden. I perioden fra februar til maj i år har efterspørgslen på fryse-køletransportere næsten været tre gange så stor som ellers, melder transportplatformen TimoCom. Resultatet: Ude i butikkerne oplever man nogle steder allerede tomme hylder, fordi producenterne ikke kan få deres varer sendt afsted.
Situationen forværres yderligere af det stærke pres på transportmarkedets køretøjskapaciteter, som allerede har været en realitet siden foråret. "Vi kan se, at efterspørgslen på fragtkapacitet i maj måned lå 30 højere procent i forhold til forrige år", beretter TimoCom business analyst David Moog. Årsagerne skal ikke kun findes i Tysklands vedvarende højkonjunktur. "Den tyske supersommer har fået efterspørgslen på fryse- og køletransport til at eksplodere."
I den forbindelse gælder det ikke kun transporten af frostvarer eller følsomme produkter med kort holdbarhed som frugt og grønt. Andre produktgrupper har også brug for nedkøling i de varme temperaturer og er underlagt krav om dokumentation på en ubrudt kølekæde, herunder f.eks. medicin, chokoladeartikler og kosmetik. "Den pressede situation på transportmarkedet kommer til at tilspidse sig yderligere i løbet af året", siger TimoCom Company Spokesman Gunnar Gburek.
Fragtrekord hos Europas største transportplatform
Situationen kan tydeligt aflæses i den aktuelle udvikling inden for den udbudte transportkapacitet- og efterspørgsel på TimoCom platformen. Med op til 750.000 daglige kapacitets- og fragttilbud er TimoCom Europas førende fragtbørs. I maj måned nåede vi to dage et rekordstort udbud af fragtordrer på over 840.000, fortæller David Moog. Til gengæld var der kun 90.000 køretøjer til at varetage de 750.000 fragtordrer.
Gunnar Gburek er overbevist om, at den brandvarme konjunktursommer kun kan aflastes gennem en bedre udnyttelse af fryse- og køletransporternes kapacitet. I den forbindelse er det nødvendigt at gøre ledige kapaciteter tilgængelige for markedet via neutrale platforme – selv nu, hvor vognmændene frit kan vælge og vrage mellem ordrene.
Gunnar Gburek: "Desværre er en tredjedel af lastbilerne på vores veje ikke lastet optimalt eller kører tomme gennem landskabet". I disse tider med mangel på lastbilchauffører er det for det første ineffektivt, men det er i høj grad også uacceptabelt set fra et miljømæssigt synspunkt.