21.05.2025

TIMOCOM Transportbarometer: Spotmarkedet får på grund af kapacitetsnedskæringer stadig større betydning.

Er påskens forventede stigning efter lavpunktet i februar og den svage marts måned i fare for at blive offer for Trumps toldpolitik?

TB Q1_2025-Freightshare_Transportbarometer (15 x 10 cm) EN

The freight share in Europe in the annual overview compared to previous years.

Det europæiske transportmarked er fortsat ude af balance. TIMOCOM Transportbarometeret, som afspejler forholdet mellem fragttilbud og kapacitet bevæger sig fortsat markant over et afbalanceret niveau på 50:50. 

Efter en meget stærk januar med en fragtandel på 75 % faldt denne værdi til 66 % i en sæsonbetinget svag februar måned, hvilket dog er højere end tidligere år. I marts steg denne værdi let, men var med 68 % under niveauet året før (73 %). Det hænger helt sikkert også sammen med, at påskeferien først ligger sidst i april. Den lå tidligere på året sidste år, så påskens efterspørgsel også startede tidligere. 

Virksomheder fokuserer i stigende grad på spotmarkedet 

I hele Europa var der i første kvartal i alt 30 % flere fragtforsendelser sammenlignet med året før. I Tyskland var stigningen i Q1 på 17% (januar +46%, februar +23%, marts -4%). Det markant øgede antal fragttilbud på TIMOCOM-markedet viser, at virksomhederne fortsat fokuserer stærkt spotmarkedet. Dette skyldes også, at mange speditører i Centraleuropa, især i Tyskland, har reduceret deres egen bilpark, men stadig skal opfylde deres forpligtelser i henhold til deres faste årlige kontrakter. Denne tendens forventes at fortsætte, da viljen til at investere er meget begrænset. Ifølge SCI Logistics Barometer planlægger kun 7 % af de tyske virksomheder at indkøbe køretøjer til transport på lange distancer. Det er ikke overraskende i betragtning af den stagnerende økonomi og de dystre udsigter. 

I Østrig er udviklingen lidt bedre end i Tyskland.

Udviklingen i efterspørgslen på transport i Østrig forløber parallel med udviklingen i Tyskland, men med procentvis højere vækst, svarende til den økonomiske situation i de to lande. I Østrig var der i første kvartal 2025 i alt 24% flere fragtforsendelser sammenlignet med Q1 i 2024. I de første to måneder var der en betydelig stigning i forhold til året før (januar +72%, februar +34%), mens der i marts var et mindre fald på 4% i forhold til 2024. Også her kan den sene efterspørgsel i påsken ses som en begrundelse. Tyskland er fortsat et af de vigtigstemodtagerlandefor forsendelser fra Østrig, efterfulgt af Italien og indenlandsk østrigsk transport. Med hensyn til fragttilbud fra Tyskland er transporter til Østrig på en 3. plads lige bag Frankrig og Polen og foran Italien. 

 

Cargo space_Transportbarometer_Q1_2025 (15 x 10 cm) EN

Compared to 2023, the transport capacities offered have fallen by 32%.

32% mindre kapacitet end for to år siden

Mængden af tilgængelig kapacitet ligger i første kvartal kun lidt under niveauet i det foregående år, men i forhold til 2023 er tallene faldet med 32 %. "På grund af den store efterspørgsel på kapacitet har transportørerne tilsyneladende nok at lave og behøver ikke i så stort et omfang aktivt at tilbyde deres ledige kapaciteter på markedet," siger Gunnar Gbuk, Head of Business Affairs hos TIMOCOM. "Der er dog stadig relationer, hvor fragtandelen ligger langt under 50%, og hvor det er svært at finde passende læs til returkørslen. For eksempel er der betydeligt færre transportordrer fra Rumænien til Tyskland end omvendt." 

Tilbudspriser og prisforslag går op og ned 

I første kvartal 2025 svingede tilbudspriserne for standardtransporter med for eksempel en gardintrailer op og ned. På internationale langdistanceruter i Europa lå de i gennemsnit mellem 1,34 €/km og 1,55 €/km om ugen og inden for Tyskland mellem 1,46 €/km og 1,76 €/km. De tilsvarende prisforslag fra transportvirksomhederne lå på mellem 1,53 €/km og 1,86 €/km i Tyskland og 1,38 €/km til 1,54 €/km i hele Europa. Prisen udviklede sig over tid i overensstemmelse med efterspørgslen og transportbehovet: Efter kvartalets lavpunkt i februar er tallene igen steget en smule i marts. Øverst på listen lå fragtpriserne i Tyskland op til 10% højere end året før, og i Europa lå de op til 8,4 % højere.

Hvis man tager middelværdierne for prisintervallerne i Europa, så ligger fragtudbydernes tilbudspriser på ~1,44 €/km kun 2 cent under de gennemsnitlige prisforslag fra transportørerne på ~1,46 €/km. Forskellen i Tyskland er næsten på 8 cent (~1,61 €/km overfor ~1,69 €/km). "Selvom de priser, som anvendes her, ikke nødvendigvis svarer til de faktisk aftalte transportpriser, så viser de alligevel tydeligt, at prisniveauet i Tyskland ligger betydeligt over de europæiske gennemsnitsværdier", tolker Gunnar Gburek fra TIMOCOM dataene.

Usikkerheder gør prognoser mere tvivlsomme

I eurozonen er den økonomiske udvikling i 2025 præget af forskellige vækstrater i de enkelte lande og viser et plus for hele Europa. I Tyskland er prognoserne meget tilbageholdende og vidner nærmere om stagnation frem for vækst, hvilket også gør sig gældende i Østrig. Her er produktionsnedgangen lige så stor som i corona-året 2020. Ud over industrien går det ud over byggebranchen og turistsektoren. 

Set i lyset af den aktuelle debat om toldsatser kan konjukturdataene for hele Europa stadig ændre sig betydeligt. Ifølge Ifo-Instituttets analyse vil præsident Trumps nye amerikanske toldsatser sandsynligvis sænke Tysklands eksport til USA med 2,4 %, hvis EU ikke reagerer med modsvarende foranstaltninger. "Især i Tyskland og Østrig, hvor eksport spiller en særlig stor rolle, er det svært at forudsige konsekvensernes størrelse", siger Gunnar Gbuk. "For os betyder det, at vi har sat prognosen for udviklingen af transportbarometeret under tallene for det foregående år."

De tyske logistik-vismænd har et lignende synspunkt i deres årsberetning, hvor udmeldingerne om nye toldsatser endnu ikke kunne inddrages. I deres prognoser går eksperterne, som alle kommer fra logistikbranchen, godt nok ud fra en nominal vækst på 1,3 %, men reelt er der tale om en tilbagegang på 0,1 %. Handelspartnere som USA og Kina vil fortsat miste relevans, og den europæiske og globale økonomi vil udvikle sig bedre i fremtiden. 

Du kan finde flere oplysninger om den aktuelle situation på transportmarkedet og om transportbarometeret i vores newsroom på www.timocom.dk.

Download pressemeddelelse
Til toppen