Transportmarkedet 10.10.2023
4

Økonomisk katastrofe: den tyske vejafgift "maut" stiger – med alvorlige konsekvenser

En udtalelse fra Gunnar Gburak, Head of Business Affairs, TIMOCOM GmbH.

truck-toll-increase-900x600px-web (1)

De alvorlige konsekvenser ved den planlagte forhøjelse af vejaskatten i Tyskland må ikke ignoreres og gemmes væk bag lukkede døre. 

Den planlagte forhøjelse af den tyske vejafgift, maut, med virkning fra d. 1. december 2023 er mere end bare en økonomisk belastning – den er et økonomisk mareridt for fundamentet for vores forsyning og vores økonomi, nemlig vejgodstransporten! 

Fra udgangen af 2023 skal der for alle lastbiler med en teknisk tilladt totalmasse på over 7,5 ton ud over den eksisterende afgift betales en afgift for CO2-emissioner – fra 2024 er det planen, at de højere vejafgifter også skal gælde for andre transportklasser. Disse foranstaltninger vil ud over transportsektoren også påvirke industrien, detailhandlen og forbrugeren. Der er meget mere på spil end blot spørgsmålet om omkostninger: Det handler om at bevare og udvide Tysklands erhvervsmæssige konkurrenceevne!

En ond cirkel af ekstra omkostninger

Den planlagte, såkaldte CO²-maut er intet andet end en "skjult", politisk motiveret skatteforhøjelse, hvis påståede faktuelle argumenter overhovedet ikke har noget at gøre med virkeligheden. Indførelsen af en CO²-maut som den, der er planlagt fra den 1. december 2023, vil næsten fordoble vejafgifterne for lastbiler. Det er en næsten uløselig udfordring for logistikbranchen, som i forvejen gør alt, for effektivt at komme overens med de stigende omkostninger. Det stigende pres på transportvirksomhederne for at udligne nogle af disse højere omkostninger ved at reducere deres egen fortjenester og dermed forblive konkurrencedygtige er ganske enkelt uacceptabelt. Denne fremgangsmåde er en eklatant hindring for mange virksomheder. For allerede i dag opererer transportsektoren med meget lave fortjenester. Et fornyet pres på fortjenstmargenen resulterer automatisk i, at virksomhederne vil have færre finansielle ressourcer til rådighed til eksempelvis at investere i nødvendige nye teknologier. Investeringer i transportløsninger med lavere emissioner som elektriske lastbiler og andre alternative fremdriftsmetoder blokeres – selvom det burde være hensigten at støtte og ikke hensynsløst hindre transportvirksomhederne i at indføre mere bæredygtige processer.

Og ikke nok med det. Andre transportvirksomheder, især små og mellemstore virksomheder, går endda i minus på grund af den øgede belastning – på langt sigt har de ingen chance for at overleve på markedet. Den drastiske konsekvens er, at de lander i en yderst prekær situation, igen skal have pungen op ad lommen og i værste fald må give op. En ond cirkel, som vil blive yderligere forstærket af den planlagte forhøjelse af den tyske vejskat, maut – en allerede anspændt situation forværres yderligere uden hensyn til tabene!

Den planlagte forhøjelse af den tyske maut er et unyttigt styringsinstrument 

At forhøje den tyske maut lovprises igen og igen som et styringsinstrument til fremme af en mere miljøvenlig transport. Men den bitre virkelighed tegner et dystert billede: Den ønskede effekt kommer til at udeblive, og det er der solide grunde til. Den nødvendige infrastruktur til alternative drivteknologier er simpelthen ikke tilgængelig i tilstrækkeligt omfang, hverken kvantativt eller geografisk. Samtidig ser de nødvendige køretøjer ikke ud til at være tilgængelige på markedet i relevante antal inden udgangen af 2023 og i 2024. Med sådanne foranstaltninger er udsigten til en fremtid med "grøn" logistik tvivlsom. Den planlagte forhøjelse af den tyske vejafgift gavner ikke klimaet, men har derimod enorme økonomiske og sociale konsekvenser.

En uansvarlig foranstaltning med vidtrækkende konsekvenser

Logistikbranchen og de producerende virksomheder vil ikke kunne klare at bære omkostningerne til denne maut alene. Det er uundgåeligt, at omkostningerne vil blive givet videre til (slut-)forbrugeren. Dermed er der fare for en generel prisstigning på varer og tjenesteydelser, således at de ekstra omkostninger i sidste ende rammer hele befolkningen. Altså endnu en inflationsfaktor i den nuværende inflation.

Der skal findes alternative løsninger, som beskytter miljøet, men som ikke belaster økonomien, industrien og samfundet med så alvorlige konsekvenser. For det er Tysklands fremtid og den tyske konkurrenceevne, som står på spil – sammen med livskvaliteten for alle de berørte.

Det er på tide at se realiteterne i øjnene – lastbiltransport er fundamentet for vores økonomi og vores samfund. For at gøre det helt klart: Der foregår ingen kørsel med lastbil i Tyskland uden en grund. For hver kørsel ligger der en transport til grund, som holder vores økonomi i live, sikrer vores velstand og forsyner samfundet med nødvendige varer. Højere vejskatter kommer ikke til at medføre nogen kortfristede ændringer i sammensætningen af godstransporten. Infrastrukturen for alternative transportformer som jernbaner og indre vandveje er ikke i stand til at tage over i øjeblikket. Der er altså forsat et stort behov for vejgodstransport. Også med højere omkostninger.

Digitalisering af vejgodstransport

Sådan digitaliserer du dine speditionsprocesser rigtigt

Digitalisering i logistik

Samira Gryzia

Marketing Communications Manager

Bliv branche-insider

Tilmeld dig her, og glæd dig til at regelmæssigt at modtage relevante artikler, der gør din arbejdshverdag lettere og udvider din forretningshorisont.


Tilmeld nyhedsbrev

Til toppen