Musketererne fra Cargo Overseas har fortsat kurs mod Europa
Sådan forbereder man sin transportforretning på eventuelle handelsbegrænsninger

Erkrath, Tyskland/Manchester, UK –
Engelske Anthony Valentine har arbejdet inden for logistikbranchen i næsten 30
år og leder i dag logistikafdelingen Road Freight Manager hos Cargo Overseas.
Den multimodale transportvirksomhed Cargo Overseas var i forvejen aktiv inden
for international fragt ad luft- og søvejen, og for fire år gik Anthony
"Ant" Valentine så i gang med at opbygge afdelingen for europæisk
vejgodstransport sammen med mangeårige kollegaer fra branchen. Ikke mindst
takket være den stærke holdånd formår den selvudnævnte kaptajn at holde kursen,
selv når Brexit-bølgerne går højt.
"Teamet er kernen i det
hele" er Anthony overbevist om. Transporteksperten ser ikke sig selv som
"chef", men derimod som en leder, der har brug for et stabilt og
kvalificeret team for at kunne udføre sine opgaver. Hele teamet står sammen og
ingen kan undværes. "Uden mine musketerer kunne vi ikke tilbyde vores
kunden den vante høje kvalitet. Som manager er jeg nødt til at sørge for, at
mit team har det godt. Det vil selvfølgelig sige at de er motiverede ift.
arbejdsopgaverne, men i lige så høj grad at de er autoriserede til at udføre
opgaver på egen hånd og levere serviceydelser af høj kvalitet til vores
kunder." Selvom Brexit rummet mange ubekendte, er
vejgodstransport-afdelingen fra Cargo Overseas vokset betydeligt år for år. Og
det selvom virksomheden slet ikke har sine egne lastbiler, men udelukkende
arbejder med et europæisk netværk af transportpartnere. "Det nytter ikke
noget at stikke hovedet i sandet. Det er ikke vores strategi. Tværtimod: Vi
investerer i nye medarbejdere og udvider vores netværk", forklarer den
succesfulde manager.
Kvalificerede toldeksperter vs.
komplicerede toldregler
Mulige konsekvenser af Brexit
tæller grænsekontroller samt forskellige normer og handelsindskrænkninger, og
disse forhindringer vil ikke kunne undgå at få mærkbare følger for den i
forvejen så hårdt pressede transport- og logistikbranche. I stedet for at miste
modet over de komplekse regler, har Cargo Overseas valgt at gå til udfordringen
med åben pande. Således udvidede virksomheden allerede sidst i marts sin
toldafdeling, der hjælper kunder og partnere med spørgsmål til afviklingen af
transportordrer mellem Storbritannien og EU. Toldeksperterne skaber overblik og
sikkerhed takket være deres store viden og branchespecifikke kompetencer.
Manglen på chauffører udgør heller inden hindring for Cargo Overseas'
ekspansionsplaner: "Især inden for de seneste fem år har der været en
betydelig tilbagegang i antallet lastbilchauffører på tværs af hele Europa, men
netop af den grund gør vi også brug af logistik-netværker som TIMOCOM: Her
finder vi hurtigt og ukompliceret transportpartnere eller opretter fragttilbud
digitalt, som serviceudbyderne så kan byde på.". Valentine har brugt
TIMOCOM siden 2006, og udover sine bedste kollegaer tog han også noget andet
med til Cargo Overseas, nemlig Smart Logistics System. Udover
kapacitetsplanlægningen er der ifølge Valentine også andre store fordele ved
TIMOCOM: "Mange transportvirksomheder forlanger støt stigende priser
grundet den store mangel på chauffører. TIMOCOM giver os bedre muligheder på
det europæiske marked."
Hvilke planer har "Ant"
ellers for fremtiden? "Alle vores kunder får en direkte kontaktperson, der
kan levere individuel rådgivning og vejledning fra start til slut. Til glæde
for alle vores kunder sidder vi klar med et team af europæiske
transporteksperter, der leder, positionerer og planlægger den strategiske
udvikling. Cargo Overseas er for øjeblikket i gang med at udvikle et internt
system, der skal gøre det nemmere at samle dellæs, fulde læs og ekspresfragt. Sidst
men ikke mindst er vi begyndt at gøre forretninger med en fremtidsorienteret
partner i Tyrkiet, og planlægger at videreudvikle denne service over de næste 6
måneder."
Kort sagt klare og præcise mål,
der garanteret at visionen også omsættes til handling, og at succeshistorien
fortsætter de næste 20 år for kaptajnen, hans team og Cargo Overseas.