27.07.2016

Transportbarometer: Let fragtoverskud i 2. kvartal

Forårsmånederne bød på en højere fragtvolumen end starten af året

Erkrath, Tyskland, 27.07.2016 – TimoCom transportbarometeret viser et let fragtoverskud på det europæiske transportmarked i 2. kvartal. Som følge heraf kan TimoCom notere sig et fragt-kapacitetsforhold på 52:48. Der var dog store udsving at spore inden for de enkelte måneder.

Efter en svag start på året, kom transportbranchen efterhånden i omdrejninger hen mod slutningen af 1. kvartal.   Det spændende var, om markedet kunne fortsætte den positive udvikling i næste kvartal.

Forårsfragt på rutsjebanetur

De aktuelle tal taler deres tydelige sprog: Det ventede opsving udviklede sig til et stort set udlignet fragt- kapacitetsforhold. I april lå fragtandelen på 49%, hvilket var hele 16% højere end måneden før.  I sammenligning med tidligere år var april dog ingen videre god måned: I 2015 lå fragtandelen på 53%, og i 2014 sågar på 54%.  Dermed kunne den positive effekt i april desværre ikke løfte marts op på niveau med tidligere år.

Heldigvis viste der sig at være lys for enden af tunnellen: Transportbarometeret lagde sig nemlig gevaldigt i selen, og i maj måned steg fragtandelen med yderligere 10 procentpoint. Dermed endte fragtandelen på 59%, hvilket er den højeste andel både dette kvartal og hele sidste år.

For TimoComs Chief Representative, Marcel Frings, kommer denne udvikling ikke som nogen overraskelse: "Fremgangen skyldes de ekstra fridage mellem månedens mange helligdage, hvilke gav korte arbejdsuger. Disponenterne havde derfor mindre transporttid til at få varerne ud på landevejen og frem til kunderne."

Denne store stigning holdt dog ikke længe. Fragtandelen i juni faldt med 11 procentpoint, og med sine 48% lå den endda et procentpoint under værdien ved indgangen til 2. kvartal. I sammenligning med tidligere år var juni ligeledes en middelmådig måned: I 2015 lå fragtandelen på jævne 50%, og i 2014 sågar let forhøjet på 51%.

Kigger man på de absolutte tal, blev der dog samlet set indtastet flere udbud på TimoComs transportplatform end i samme tidsrum forrige år.

Rolige udsigter uden stor bølgegang for 3. kvartal

Trods en ujævn udvikling i de enkelte måneder, kunne 2. kvartal samlet set frembyde 52% fragtandel over for 48% ledig kapacitet.  Alt i alt udviste 2. kvartal en langt højere fragtvolumen end starten af året.

Det store spørgsmål er og bliver nu, hvad årets anden halvdel har at byde på for det europæiske transportmarked? "Udsigterne for de kommende måneder er man nødt til at betragte individuelt ud fra de enkelte lande. På baggrund af øgede investeringer og stigende privatforbrug, ifølge ifo (Institut for Erhvervsforskning) forventes Tyskland at reagere med øget økonomisk vækst, hvilket smitter positivt af på transportsektoren.

Den økonomiske situation i Tyskland modtager fortsat den mest positive bedømmelse, mens situationen i Italien, Portugal, Spanien, Østrig og Frankrig desværre igen viser nedgang.  Hvordan Brexit kommer til at påvirke situationen er samtidig stadig svært at spå om.  Resultatet af folkeafstemningen kom som et stort chok, og langtidsvirkningerne er umulige at vurdere på nuværende tidspunkt", udtaler Marcel Frings.

Helt i tråd med tidligere år, regner man hos TimoCom med at juli, august og september bliver rolige måneder. Fra efteråret burde fragtandelen igen overstige markedets frie kapaciteter.