15.12.2017

Kvinder i logistikbranchen: Interview med Biljana Muratovska fra forbundet MAKAM-TRANS

TimoCom interview med Biljana Muratovska fra MAKAM-TRANS i Makedonien

Erkrath, Tyskland, 15.12.2017 – Generalsekretæren Biljana Muratovska afslører i dette interview, hvad der gør hendes transportforening MAKAM-TRANS fra Makedonien til noget særligt, og hvorfor et spil backgammon om morgenen fører til bedre arbejdsbetingelser inden for transportbranchen.

Biljana Muratovska, kan du præsentere dig selv kort?

Jeg hedder Biljana Muratovska og jeg er generalsekretær i den makedonske transportforening MAKAM-TRANS. Efter færdiggørelsen af min uddannelse inden for erhvervspolitik- og udvikling har jeg samlet erfaringer i flere forskellige virksomheder. Gennem min far har jeg siden min tidlige barndom oplevet transportbranchen på nærmeste hold. Derfor ligger det mig meget på sinde at videreføre hans arv og forbedre arbejdsbetingelserne for de makedonske transportarbejdere. Det er en stor opgave. Derfor starter jeg hver morgen arbejdsdagen med et spil backgammon og en kop kaffe for at blive klar i hovedet.

Hvad er transportforeningens vigtigste opgaver?
Vi kæmper for bedre finansielle og sociale arbejdsbetingelser for de makedonske transportarbejdere. Jeg er især stolt over at være med til at fastlægge landets love og derigennem opnå fair arbejdsbetingelser. Da jeg kom med i foreningen i 2003, var branchen stadig meget kaotisk. Det krævede bestikkelse at opnå vigtige transporttilladelser.  Mange af lastbilerne havde en broget ejerhistorik, der var forfalskede certifikater i omløb og mange transportarbejderne blev udnyttet.   Disse graverende forhold fik mig til at bruge alle mine kræfter på transportforeningen. I dag har foreningen 1896 medlemmer, som omsider respekteres af transportvirksomhederne og myndighederne. Vi investerer stort i uddannelse og workshops, og dermed får alle transportaktørerne adgang til seneste viden. I år blev jeg kåret som bedste manager blandt alle transportforeningerne i Syd-Øst- og Mellemeuropa. Det er en stor ære og ikke mindst anerkendelse af mit arbejde de seneste 15 år.

Hvorfor er transportbranchen så interessant for dig?

Jeg sammenligner gerne transportindustrien med et blodkredsløb. Stopper dette kredsløb, ligger vores økonomi stille. Transportbranchen er alfa og omega for at kunne gøre alle varer tilgængelige for alle forbrugere.  På de mange rejser med min far blev jeg betaget af transportarbejdernes entusiasme og engagement. De var stolte af at kunne deltage i store projekter. Takket være deres leveringer kom veje, broer og sågar sygehuse og skoler op at stå.

Er der brug for flere kvinder i ledende stillinger inden for logistikbranchen?

Når vi kvinder går ind i branchen med vores utrættelige gåpåmod og udholdenhed samt medfødte higen efter bæredygtighed, succes og fremskridt står det hurtigt klart, at denne branche lige så vel kan ledes af kvinder som af mænd. Jeg lever i et patriarkalsk samfund og har alligevel formået at lede et forbund, hvor 95 % af medlemmerne er mænd. I dag findes der allerede mange kvinder med eget transportfirma, og efter min mening burde der være mange flere.

Hvad er transportbranchens styrker og svagheder?

Bestikkelse og korruption er stadig udbredt, især i de sydeuropæiske kande. De kontrollerende myndigheder udnytter ofte transportarbejdernes mangle kendskab til reglerne og opkræver uberettigede bøder. Det skal ændres. Logistikbranchens styrke er til gengæld, at vi er internationalt forbundet og at der hele tiden dukker nye mål og udfordringer op. Uden logistikken ville der ikke fundamentet for omfattende økonomisk udvikling mangle. Vi kan i dag bruge digitaliseringen til at opbygge netværk inden for branchen. Hvis der opstår transportforeninger i tråd med MAKAM-TRANS overalt, dvs. med klare målsætninger og udveksling af meninger og erfaringer på tværs af landegrænserne, kan vi beskytte vores branche langt bedre og samtidig opnå endnu bedre resultater. MAKAM-TRANS har allerede taget dette skridt ved at engagere sig sikringen af fremtidens vejgodstransport.

Mere om forbundet MAKAM-TRANS: http://www.makamtrans.org.mk/en/