15.08.2017

Kvinder i logistikbranchen: Interview med Vaida Stelingienė, UAB Mobiletrans

Kvindelig intuition er også en fordel inden for logistikbranchen

TimoCom er et fremtidsorienteret firma, som har påtaget sig opgaven at være med til at skabe et positivt billede af transportbranchen. Vil man skabe plads til nye ideer, kræver det, at man bryder gamle tankemønstre. I en mandsdomineret verden, som transportbranchen, skal serien „Kvinder i logistikbranchen“ være med til at støtte op om denne opgave. Anden case er et interview med den adm. direktør for logistikvirksomheden UAB Mobiletrans.

TimoCom:

Hej Vaida Stelingienė, kan du præsentere dig selv og din virksomhed for læserne?

Vaida Stelingienė:

Hej. Jeg har arbejdet inden for transportbranchen i over 20 år. I 2012 grundlagde jeg virksomheden UAB "Mobiletrans". Aktuelt består vores team af 5 medarbejdere og vores arbejdsområde er speditionsydelser. Vi samarbejder med kunder i mange forskellige lande, både i Vesteuropa og Østeuropa.

TimoCom:

Tilbyder I bestemte serviceydelser, som adskiller jer fra andre transportvirksomheder/speditionsfirmaer?

Vaida Stelingienė:

Vi tilbyder ekspres-transport. Eftersom vi har base i den litauiske havneby Klaipėda kan vi tilbyde multimodale serviceydelser. Godset ankommer fra Tyskland med færge, og fra havnen i Klaipėda går transporten videre østpå med lastbil eller tog.

TimoCom:

Hvordan holder I jer konkurrencedygtige?

Vaida Stelingienė:

For det første ved at operere med konkurrencedygtige priser. Vi reagerer positivt på markedsforandringer. Herudover forsøger vi altid at tiltrække så meget transittransport som muligt. Vi anstrenger os for at levere perfekte transportydelser hver gang, så kunder kommer tilbage igen og igen. Det er ekstremt vigtigt for os at pleje forretningsbetingelserne til vores kunder.

TimoCom:

Hvad synes du personligt er særligt udfordrende/spændende ved denne branche?

Vaida Stelingienė:

Jeg nyder at arbejde inden for branchen og er yderst tilfreds med mit job. Hver dag byder på ny viden og nye erfaringer. Selvfølgelig opstår der sommetider komplicerede logistiksituationer. Her består det spændende i at finde frem til optimale løsninger i pressede situationer.

TimoCom:

Hvad er det sværeste ved at være kvinde i logistikbranchen efter din mening?

Vaida Stelingienė:

Jeg oplever, at diverse tekniske spørgsmål til tider volder kvinderne problemer. Som kvinde burde man dog ikke opleve nogen problemer, så længe man interesserer sig for teknologiske innovationer og holder sig ajour med de specifikke arbejdsprocesser inden for logistikbranchen.

TimoCom:

Hvilke erfaringer har du selv gjort dig i den forbindelse?

Vaida Stelingienė:

Inden for transportbranchen kommer man ikke langt med "vent lige". Her skal alt ske "her og nu". Som daglig forretningsleder sætter jeg strenge krav til mig selv og vil helst varetage flest muligt opgaver selv. Det er spændende at have med så mange vidt forskellige mennesker at gøre. Inden for logistikbranchen skal man ikke kun være fortrolig med alle aspekter af branchen, man også være i stand til at arbejde ekstremt hurtigt. Jeg er et aktivt og initiativrigt menneske, og derfor er denne branche som skabt til mig.

TimoCom:

Har vi efter din mening brug for flere kvinder i ledende positioner inden for transportbranchen og hvis ja, hvorfor?

Vaida Stelingienė:

Ja. Nogle gange opfattes kvinder i ledende stillinger nærmest mere som mænd.  Jeg har ofte kontakt til andre kvinder i lederstillinger. Af særlige pluspunkter har jeg lagt mærke til, at vi kvinder går utroligt pligtopfyldende og omhyggeligt til arbejdsopgaverne. Ofte er den kvindelige intuition også en uvurderlig medspiller.

TimoCom:

Hvordan er din virksomhed forbundet med TimoCom?

Vaida Stelingienė:

Jeg har kendt TimoCom i mange år. TimoComs brede spektrum af moderne serviceydelser er virkelig et nyttigt redskab i dagligdagen. Vi anvender ofte TC eMap®. Nu overvejer vi, om vi også skal begynde at anvende TimoComs inkasso-serviceydelse. Derudover har vi fundet mange nye partnere gennem TimoCom.

TimoCom: Mange tak for en god snak, vi ser frem til at følge UAB Mobiletrans i fremtiden.