20.06.2017

Kvinder i logistikbranchen: Et interview med Iveta Povilovskytė, UAB Ivelina

Helt til tops med dygtighed og lidenskab for faget

TimoCom er et fremtidsorienteret firma, som har påtaget sig opgaven at være med til at skabe et positivt billede af transportbranchen. Vil man skabe plads til nye ideer, kræver det, at man bryder gamle tankemønstre. I en mandsdomineret verden, som transportbranchen, skal serien „Kvinder i logistikbranchen“ være med til at støtte op om denne opgave. Anden case er et interview med den adm. direktør for logistikvirksomheden UAB Ivelina.

TimoCom:

Hej Iveta Povilovskytė, kan du kort præsentere dig selv og dit firma for vores læsere?

Iveta Povilovskytė:

Jeg hedder Iveta Povilovskyte og er forretningsleder i logistikfirmaet UAB Ivelina. Firmaet blev dannet i 2012 og er en familiedrevet virksomhed. Eftersom det russiske marked allerede dengang var mættet, valgte vi i stedet at fokusere på vesteuropæiske kunder. Når man ser på den aktuelle situationen i Rusland i dag, var dette tydeligvis den helt rigtige beslutning. I dag har vi i alt ni ansatte, heraf seks chauffører.

TimoCom:

Hvordan kom du ind i transportbranchen?

Iveta Povilovskytė:

Det skyldes min mand. Han er vognmand med stort V, og har med tiden smittet mig med sin begejstring. Nu har du sikkert tænkt dig at spørge mig, hvordan jeg har det med at arbejde inden for sådan en mandsdomineret branche. Til det kan jeg kun svare: faktisk helt utrolig godt.  I Litauen er kvinder i føringspositioner ikke noget særsyn inden for transportbranchen . Hos os hersker der tilsyneladende færre fordomme hvad dette angår end i så mange andre lande. For nyligt var vi inviteret til et arrangement i udlandet – jeg siger naturligvis ikke hvor – og her var det helt tydeligt, at programmet var tilrettelagt med mandlige deltagere for øje. Bortset fra mig var der da heller ikke andre kvinder blandt de inviterede gæster. Det overraskede mig godt nok noget. For mig at se ville det være et stort plus, hvis der var flere kvinder ansat inden for denne branche. Efter min mening har kompetencer intet med køn at gøre. Personligt kunne jeg i hvert fald ikke forestille mig at lave noget som helst andet. Dertil er jobbet alt for spændende og afvekslende.

TimoCom:

Hvad er det mest afvekslende og spændende ved dit job?

Iveta Povilovskytė:

Transportopgaver med Storbritannien som mål er et godt eksempel. Aktuelt bruger vi mange kræfter på at sikre os mod blinde passagerer, idet mange flygtninge forsøger at komme til Storbritannien ved at gemme sig i vores anhængere. Denne indrejseform er naturligvis ulovlig, og hele ansvaret falder tilbage på os. Bliver der fundet flygtninge i lasten skal vi nemlig kunne bevise, at vi ikke er menneskesmuglere. Uanset hvad der sker ude i verden, kan effekten med det samme mærkes i transportbranchen.  Der er altid nyt at lære, og man skal være fleksibel og kunne tilpasse sig skiftende forhold. Den slags udfordringer er vigtige for mig i forhold til mit job.

TimoCom:

Hvor ligger de største udfordringer for UAB efter din mening aktuelt?

Iveta Povilovskytė:

Vores største problem for øjeblikket er forsikringspriserne. Sidste sommer blev priserne pludselig ændret drastisk inden for tre uger. Før dette lå forsikringsbeløbet på ca. 3.000 euro, nu er det steget til mellem 13.000 og 32.000 euro. Det er en gennemsnitlig stigning på næsten 600 procent. Det er sin sag for et lille speditionsfirma som vores at følge med den slags prisstigninger.

TimoCom:

For tiden tales der meget om udfordringerne ved digitaliseringen.  Hvad er din mening om det emne?

Iveta Povilovskytė:

Vi har for nyligt udvidet vores vognpark med et større antal sættevogne, og i den forbindelse har vi tydeligt kunne mærke, at normale procedurer som registrering af kørte antal kilometer eller benzinforbrug koster mere og mere tid. Derfor har vi besluttet os for at udvikle vores egen software, der gør det muligt for chaufførerne at registrere disse data med deres smartphones og sende dem til os som færdige rapporter. Det kommer til at nedsætte tidsforbruget markant. Sagt på en anden måde: vi hilser digitaliseringen velkommen og forsøger at forberede os bedst muligt på fremtiden.

TimoCom:

Mange tak for snakken, Iveta Povilovskytė. Vi ønsker dig og dit firma held og lykke i fremtiden.