26.07.2019

Musketererne fra Cargo Overseas har fortsat kurs mod Europa

Sådan forbereder man sin transportforretning på eventuelle handelsbegrænsninger

Erkrath, Tyskland/Manchester, UK – Engelske Anthony Valentine har arbejdet inden for logistikbranchen i næsten 30 år og leder i dag logistikafdelingen Road Freight Manager hos Cargo Overseas. Den multimodale transportvirksomhed Cargo Overseas var i forvejen aktiv inden for international fragt ad luft- og søvejen, og for fire år gik Anthony "Ant" Valentine så i gang med at opbygge afdelingen for europæisk vejgodstransport sammen med mangeårige kollegaer fra branchen. Ikke mindst takket være den stærke holdånd formår den selvudnævnte kaptajn at holde kursen, selv når Brexit-bølgerne går højt.

Engelske road freight manager Anthony Valentine har arbejdet inden for logistikbranchen i næsten 30 år og leder i dag European Road Freight afdelingen hos Cargo Overseas. Han fortæller om Cargo Overseas' strategi i disse stormfulde Brexit-tider.

Medarbejdere som strategisk faktor i krisetider

"Teamet er kernen i det hele" er Anthony overbevist om. Transporteksperten ser ikke sig selv som "chef", men derimod som en leder, der har brug for et stabilt og kvalificeret team for at kunne udføre sine opgaver. Hele teamet står sammen og ingen kan undværes. "Uden mine musketerer kunne vi ikke tilbyde vores kunden den vante høje kvalitet. Som manager er jeg nødt til at sørge for, at mit team har det godt. Det vil selvfølgelig sige at de er motiverede ift. arbejdsopgaverne, men i lige så høj grad at de er autoriserede til at udføre opgaver på egen hånd og levere serviceydelser af høj kvalitet til vores kunder." Selvom Brexit rummet mange ubekendte, er vejgodstransport-afdelingen fra Cargo Overseas vokset betydeligt år for år. Og det selvom virksomheden slet ikke har sine egne lastbiler, men udelukkende arbejder med et europæisk netværk af transportpartnere. "Det nytter ikke noget at stikke hovedet i sandet. Det er ikke vores strategi. Tværtimod: Vi investerer i nye medarbejdere og udvider vores netværk", forklarer den succesfulde manager.

Kvalificerede toldeksperter vs. komplicerede toldregler

Mulige konsekvenser af Brexit tæller grænsekontroller samt forskellige normer og handelsindskrænkninger, og disse forhindringer vil ikke kunne undgå at få mærkbare følger for den i forvejen så hårdt pressede transport- og logistikbranche. I stedet for at miste modet over de komplekse regler, har Cargo Overseas valgt at gå til udfordringen med åben pande. Således udvidede virksomheden allerede sidst i marts sin toldafdeling, der hjælper kunder og partnere med spørgsmål til afviklingen af transportordrer mellem Storbritannien og EU. Toldeksperterne skaber overblik og sikkerhed takket være deres store viden og branchespecifikke kompetencer. Manglen på chauffører udgør heller inden hindring for Cargo Overseas' ekspansionsplaner: "Især inden for de seneste fem år har der været en betydelig tilbagegang i antallet lastbilchauffører på tværs af hele Europa, men netop af den grund gør vi også brug af logistik-netværker som TIMOCOM: Her finder vi hurtigt og ukompliceret transportpartnere eller opretter fragttilbud digitalt, som serviceudbyderne så kan byde på.". Valentine har brugt TIMOCOM siden 2006, og udover sine bedste kollegaer tog han også noget andet med til Cargo Overseas, nemlig TIMCOM Markedspladsen. Udover kapacitetsplanlægningen er der ifølge Valentine også andre store fordele ved TIMOCOM: "Mange transportvirksomheder forlanger støt stigende priser grundet den store mangel på chauffører. TIMOCOM giver os bedre muligheder på det europæiske marked."

Hvilke planer har "Ant" ellers for fremtiden? "Alle vores kunder får en direkte kontaktperson, der kan levere individuel rådgivning og vejledning fra start til slut. Til glæde for alle vores kunder sidder vi klar med et team af europæiske transporteksperter, der leder, positionerer og planlægger den strategiske udvikling. Cargo Overseas er for øjeblikket i gang med at udvikle et internt system, der skal gøre det nemmere at samle dellæs, fulde læs og ekspresfragt. Sidst men ikke mindst er vi begyndt at gøre forretninger med en fremtidsorienteret partner i Tyrkiet, og planlægger at videreudvikle denne service over de næste 6 måneder."

Kort sagt klare og præcise mål, der garanteret at visionen også omsættes til handling, og at succeshistorien fortsætter de næste 20 år for kaptajnen, hans team og Cargo Overseas.