09.08.2016

6 hurtige om den franske lov om mindsteløn

TimoComs kunder skal være opmærksomme på den franske lov om mindsteløn

Den 1. juli 2016 trådte en ny bestemmelse om mindsteløn i kraft i Frankrig. Loven omfatter udenlandske lastbilchauffører, der arbejder på fransk jord. TimoCom har sammenfattet de 6 vigtigste punkter om den franske lov om mindsteløn for dig:

1.      Størrelsesorden

Carebotagekørsel og grænseoverskridende ture, som starter eller slutter i Frankrig, er underlagt den franske lov om mindsteløn (SMIC). For lastbilchauffører ligger mindstelønnen aktuelt på 9,73 € - 10 € brutto i timen. Den præcise timetakst afhænger af køretøjets vægt og chaufførens kvalifikationer, nærmere detaljer kan læses her

2.      Undtagelsen

Rene transitture er ikke underlagt denne bestemmelse. Hvis der hverken af- eller pålæsses varer i Frankrig, er kriterierne for udstationering ikke opfyldt, og dermed bortfalder kravet om mindsteløn.

3.      Dokumentation

Udover reglerne om mindsteløn, stiller den nye lov desuden krav om at chaufføren skal medbringe en udstationeringsattest fra arbejdsgiveren samt en kopi af ansættelseskontrakten (den behøver ikke at være oversat til fransk).

Udstationeringsattesten kan hentes i en fransk-engelsk udgave via dette link.

4.      Repræsentant

Herudover skal arbejdsgiveren angive en fransk agent som kontaktperson. Flere kilder (f.eks. DSLV, Verkehrsrundschau) anbefaler her den europæiske serviceudbyder GU-RETRUCK, som er tilknyttet transportbranchen og har en lang række lokale kontorer rundt omkring i Europa (www.guretruck.com).

5.      Bøder

Arbejdsgivere, som ikke overholder den fastlagte mindsteløn, er ikke alene om at kunne se frem til bøder på mindst 1500 euro. Ordregiverne skal nemlig også til lommerne, hvis mindstelønnen ikke overholdes.

6.      De første reaktioner

Den nye lov blev mødt med talrige protester fra transportforbund og fagforeninger i flere lande. Transportministerene fra 11 EU-medlemslande har i en fælles udtalelse klaget over, at loven om mindsteløn også gælder for deres chauffører. Som svar på dette har embedsmændene i Bruxelles indledt en høring om kontraktbrud og i den forbindelse bedt Frankrig – på samme måde som det tidligere er sket for Tyskland –  om at tage stilling til kritikpunkterne vedrørende bestemmelsen.  Efter kommissionens mening bevirker loven om mindsteløn en betydelig indskrænkning i den frie varebevægelighed.