Viden om logistik 16.06.2025
13

Den nye hvile- og køretidslov for lastbiler 2025

Photo rest & driving place

Den nye lov om hvile- og køretider trådte i kraft i 2025. Denne lov ligner den gamle, men den er strengere. Førerne skal fremvise data for de foregående 56 dage. Gør de ikke det? Så risikerer de, at de selv, deres arbejdsgivere og chefer får store bøder. 

Hvad står der præcist i køretidsloven, og hvad skal førerne og deres overordnede hos vognmanden helt nøjagtigt overholde? Det finder du ud af i dette blogindlæg. 

Denne artikel på 60 sekunder

  • Den 31. december 2024 trådte der ændringer i kraft vedrørende køre- og hviletidsloven for lastbilchauffører. Ændringerne vedrører:
    • Den maksimale køretid
    • Den maksimale uafbrudte køretid
    • Den minimale hviletid
  • Den maksimal køretid er den tid en fører bruger på at køre sin lastbil. Den maksimale køretid består af flere dele:
    • Føreren har tilladelse til at køre 10 timer om dagen, to gange om ugen. Gør han det? Så må han maksimalt køre 9 timer de resterende dage.
    • Han/hun må arbejde 90 timer i løbet af to uger. En af disse to uger må der højest arbejdes 56 timer, og i så tilfælde må der kun arbejdes 34 timer den anden uge.
  • De maksimale uafbrudte køretider vedrører den daglige køretid.
    • Der skal holdes en pause på 45 minutter hver 4,5 timer. Den kan opdeles, men den skal være holdt hver 4,5 timer.
  • Den minimale hviletid består af den daglig hvile og den daglige hviletid.
    • Den daglige hviletid indebærer, at føreren skal hvile mindst 11 timer uafbrudt hver dag. Tre gange om ugen må den opdeles i først 9 timer og derefter 3 timer. Inden for 24 timer efter den sidste hvileperiode skal føreren hvile igen.
    • En fører skal have mindst 45 timers uafbrudt hvile hver uge. Dette kan kun forkortes til 24 timer én gang hver anden uge. Sker det? Så skal der kompenseres for de resterende timer den følgende uge.
  • Køretidsloven kontrolleres forskelligt i hvert land. I Sverige gøres dette på baggrund af datastyret håndhævelse med stikprøver, mens ILT i Holland regelmæssigt udfører vejkontroller og inspektioner.
  • Undtagelser kontrolleres også. Så glem ikke at registrere alt og skrive det korrekt ned eller markere det i fartskriveren.
  • Undgå bøder med disse 5 tips:
    • Sørg for at føreren dokumenterer alt med det samme.
    • Få føreren til at bruge de korrekte formularer.
    • Udfyld formularerne på flere sprog.
    • Få ham eller hende til at skrive hver eneste lille detalje ned.
    • Fremlæg beviser, såsom fotografier.
  • Sørg for at førerne hviler tilstrækkeligt. Også hvis de gør brug af den reducerede ugentlige hviletid.
  • Visse værktøjer og teknologier hjælper dig og førerne med at overholde loven om hviletid og køretid. Tilknyt for eksempel dine fartskrivere til det bedste transportstyringssystem i Europa: TIMOCOMs markedsplads. Det giver dig følgende muligheder:
    • Digital registrering af det hele
    • Visning af information om dine lastbiler i realtid
    • Valg af de mest effektive ruter, idet TIMOCOMs systemer bruger aktuelle trafikdata og prognoser til at fastlægge de rigtige ruter.
  • Vil du prøve TIMOCOMs markedsplads? Anmod om din gratis prøveperiode, og nyd godt af alle fordelene, når den nye hvile- og køretidslov træder i kraft.
    • 📞+49 211 88 26 88 26
    • 📧 sales.nordic@timocom.com

Køre- og hviletider

Køre- og hviletidsloven sikrer, at bus- og lastbilchauffører får tilstrækkelig hvile i arbejdstiden. Denne lov består af tre dele:

  1. Den maksimale køretid
  2. Den maksimale uafbrudte køretid
  3. Den minimale hviletid

De maksimale daglige og ugentlige køretider

En førers maksimale køretid er den tid, vedkommende kører lastbilen eller bussen. Så køretøjet er i bevægelse. Føreren har tilladelse til at køre 10 timer om dagen, to gange om ugen. Hvis han gør det, må han maksimalt køre 9 timer de andre dage. 

OBS, det betyder ikke, at førerne må køre 65 timer om ugen. Den maksimalt tilladte arbejdstid er:

  • 90 timer i løbet af to uger

En af disse to uger må der højest arbejdes 56 timer. I så fald må der maksimalt arbejdes 34 timer. 

De maksimale uafbrudte køretider

Føreren er forpligtet til at holde en pause efter 4,5 timers kørsel. Efter 4,5 timer er en pause på 45 minutter påkrævet. Denne pause kan deles op, men den nulstilles efter 4,5 timer. 

Her er et eksempel:

  • 15 minutters pause efter 2 timers kørsel. Derefter yderligere 2,5 timers kørsel efterfulgt af 30 minutters pause.

Minimal hviletid og reduceret ugentlig hviletid

Der er stor forskel på daglig hviletid og (reduceret) daglig hviletid. Førerne skal have mindst 11 timers uafbrudt hvile hver dag, det er den daglige hvile. Tre gange om ugen må denne daglige hvile opdeles i 9 timer og derefter 3 timer. Det kaldes reduceret daglig hviletid. I så fald skal du hvile i 9 timer først og derefter i 3 timer. Den modsatte rækkefølge er ikke tilladt. Du skal have hvilet igen inden for 24 timer efter din sidste hvile. 

Førere, der kører internationalt, skal hvile i mindst 45 timer om ugen, hvilket kan reduceres til 24 timer én gang i løbet af to uger. Gør en fører brug af den reducerede ugentlige hviletid? Så skal der kompenseres for det efter tre uger. Dermed sikres overholdelse af køretidsloven, samt førernes sikkerhed og velbefindende, på trods af den reducerede ugentlige hviletid.

Her er et eksempel på, hvordan det kan gøres:

  • Antag, at en fører kun har haft 30 timers hvile på en uge i stedet for de foreskrevne 45 timer. Det vil sige, at der mangler 15 timers hvile. Denne reducerede ugentlige hviletid skal kompenseres med det antal timer, den reducerede ugentlige hviletid afviger fra den normale hviletid. I dette eksempel er det 15 timer. Du kompenserer for dette ved for eksempel at give førerne en længere normal ugentlig hviletid på 60 timer i den pågældende uge i stedet for de normale 45 timer.

Idéen er, at den reducerede hviletid den ene uge skal kompenseres på et senere tidspunkt i form af ekstra hvile.

Hviletider ved kørsel med to førere

Hvis dine lastbiler kører med 2 førere, gælder der andre regler. Så behøver de ikke at holde 45 minutters pause hver 4,5 timer. De kan bare bytte plads. Men der er bare én hage ved det: føreren, der hviler, må ikke hjælpe med noget, ikke engang med navigationen. Denne fører skal falde helt til ro. 

Bliver køretidsloven håndhævet?

Ja, køretidsloven kan håndhæves. Norge og Danmark giver højere bøder end Holland, især i tilfælde af:

  • Manipulation af fartskriveren
  • Overskridelse af hviletider

Holland udsteder administrative bøder, ofte med mere fokus på arbejdsgiveren end kun føreren. I Norge og Danmark er der et stort fokus på velfærd, og der er bedre faciliteter langs vejene. 

Undtagelser fra køretidsloven

Der findes bestemmelser, som gælder i særlige situationer. Her er der blandt andet tale om trafikpropper eller ekstreme vejrforhold. Ifølge artikel 12 i forordning (EF) nr. 561/2006 (hvile- og køretidsloven) har førerne lov til at overskride køretiden for at nå frem til et passende sted at stoppe. Dette skal ske uden at bringe trafiksikkerheden i fare. 

Der er dog visse betingelser forbundet hermed:

  1. Situationen skal være opstået uventet. For eksempel en pludselig trafikprop, ekstremt vejr eller overfyldte parkeringspladser. Var føreren klar over denne særlige omstændighed på forhånd? I så fald er det ikke tilladt at afvige fra de normale regler.
  2. Føreren er underlagt dokumentationspligt. Vedkommende skal skriftligt registrere årsagen til og arten af afvigelsen på registreringsarket eller i en fartskriverudskrift. Det er meget vigtigt, at føreren gør dette umiddelbart efter, at kørslen afsluttes. Det kan gøres på et hvilket som helst europæisk sprog. 

Bliver undtagelsen fra køretidsloven kontrolleret?

Ja, undtagelsen fra køretidsloven bliver også kontrolleret. Det undersøges, om der virkelig var tale om særlige omstændigheder, og om føreren har afveget fra reglerne for ofte.

Hvis der regelmæssigt opstår trafikpropper på et bestemt sted, skal du som vognmand tage højde for dette i forbindelse med din planlægning. Det er ikke tilladt at omgå reglerne på samme sted hver gang. Desuden må en afvigelse ikke føre til en tidsgevinst. Hvis føreren var nødt til at fortsætte kørslen, fordi parkeringspladsen var fuld, må denne ekstra køretid ikke ske på bekostning af hviletiden.

Undgå bøder i forbindelse med undtagelser ved brug af disse praktiske tips

TIMOCOM giver dig 5 tips til at undgå bøder. Disse tips er dokumenteret ud fra vores erfaringer, men de vil hjælpe dig som vognmand med at undgå bøder i forbindelse med køretidsloven.

  1. Tip 1: Sørg for at føreren dokumenterer alt med det samme. Også hvis der opstod en afvigelse. Hvis han eller hun skriver det ned med det samme, undgår du, at vigtige detaljer går i glemmebogen.
  2. Tip 2: Føreren skal bruge de korrekte formularer. Vælg mellem registreringsarket, en udskrift fra fartskriveren eller vagtplanen. Han eller hun skal også huske tydeligt at angive dato, klokkeslæt og årsagen til afvigelsen.
  3. Tip 3: Brug flere sprog. Taler føreren også engelsk? Hvis han eller hun skriver det ned på to sprog med det samme, kan det forhindre misforståelser i forbindelse med en kontrol.
  4. Tip 4: Detaljerne er vigtige. Hvis alle detaljer skrives ned, er der ikke noget, der går i glemmebogen. På hvilken vej var trafikproppen, og hvor længe varede den? Sådan forebygger du afvigelser.
  5. Tip 5: Fremlæg beviser. Få føreren til at tage billeder med sin mobiltelefon undervejs, eller få føreren til at skrive nummeret på en vigtig kilometermarkering ned.  Det kan tjene som yderligere bevis i forbindelse med en kontrol.

Bøder og risici ved overtrædelse af køretidsloven

Bøderne varierer afhængigt af landet og overtrædelsen. TIMOCOM giver dig et praktisk overblik over tre lande: 

  1. Danmark
  2. Sverige
  3. Norge

Bemærk venligst: disse beløb angives ikke med sikkerhed. De er kun tiltænkt til at give et overblik med hensigt på estimering af potentielle omkostninger.

Bøder for overtrædelse af køretidsloven i Danmark

Danmark er kendt for sin strenge håndhævelse og høje bøder. Danske myndigheder kontrollerer aktivt brugen af fartskrivere og eventuelle overskridelser. En vigtig forskel i forhold til andre europæiske lande er, at Danmark pålægger vognmændene strenge sanktioner for uagtsomhed. De beslaglægger også hurtigt køretøjer i tilfælde af alvorlige overtrædelser.

For lang daglig køretid:

  • Overskridelse af den maksimale daglige køretid: bøde på 3.000 til 4.000 DKK (ca. 400-535 euro).
  • I tilfælde af systematiske overtrædelser fra vognmandens side: dobbelte bøder på mere end 1.000 euro.

Manipulation af fartskriveren:

  • 35.000 DKK (4.700 euro)

Ansvarsfraskrivelse: Disse beløb er baseret på tachografservice.dk. Vi er ikke ansvarlige for disse oplysninger. Oplysningerne på denne hjemmeside er tiltænkt som generel information. 

Bøder for overtrædelse af køretidsloven i Sverige

Sverige udfører primært datastyret håndhævelse med fokus på sikkerhed og overholdelse af reglerne gennem analyse af fartskrivere og virksomhedsinspektioner. Sverige har mindre strenge straffe end Danmark, men tager overholdelse af reglerne alvorligt. Virksomhederne skal opbevare deres fartskriverdata i op til 12 måneder og kan miste deres licens ved gentagne overtrædelser.

For lang daglig køretid:

  • Ved mindre overskridelser (op til 1 times ekstra køretid) gives der normalt først en advarsel.
  • I tilfælde af mere alvorlige eller gentagne overtrædelser: bøde på 2.000 SEK (ca. 180 euro) ved overskridelse af den maksimale daglige køretid.
  • Bødebeløbet kan stige i takt med, at overskridelsen bliver større.

Manglende førerkort:

  • 5.000 SEK (450 euro)

Manipulation af fartskriveren:

  • Op til 30.000 SEK (2.700 euro)

På denne hjemmeside kan du få mere at vide om bøder i Sverige. OBS: TIMOCOM bestræber sig på at give dig alle de oplysninger, du har brug for, men vi er ikke juridisk ansvarlige.

Bøder for overtrædelse af køretidsloven i Norge

Selvom Norge ikke er medlem af EU, følger landet gennem Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) EU's retningslinjer for køre- og hviletider. Håndhævelsen er streng, og bøderne er høje. Norge udfører kontrol selv i fjerntliggende områder og forventer fuld dokumentation fra vognmændene i tilfælde af afvigelser.

  • Overskridelse af den daglige køretid:
    • Ved overskridelse af den maksimale daglige køretid (9 eller 10 timer) kan førerne blive idømt bøder på minimum NOK 8.000 (ca. 780 euro). I tilfælde af gentagne eller alvorlige overtrædelser kan beløbet stige til 20.000 NOK (ca. 1.950 euro).
    • Arbejdsgiverne risikerer bøder på op til 40.000 NOK (ca. 3.900 euro) i tilfælde af strukturelle overtrædelser.
  • Manglende overholdelse af minimale hviletider:
    • op til 15.000 NOK (1.300 euro)
  • Manipulation af fartskriveren:
    • op til 50.000 NOK (4.400 euro)

Vil du gerne have mere at vide om køretider og hviletider i Europa? Så tag et kig på dette blogindlæg om kørselsforbud i Europa.

Værktøjer og teknologisk support med henblik på at undgå bøder

Fordi bøderne er høje, er det meget vigtigt at undgå dem. Sørg for, at førerne overholder reglerne om hviletid og køretid. Moderne fartskrivere hjælper dig med at overholde køretidsloven. 

Fartskrivere:

  1. Holder styr på køre- og hviletider.
  2. Registrerer grænseovergange.
  3. Advarer føreren, hvis vedkommende har brug for at hvile sig.
  4. Kan integreres i transportstyringssystemer.

Vil du tilknytte din fartskriver til det bedste transportstyringssystem i Europa? Brug derefter TIMOCOMs markedsplads. 

TIMOCOMs markedsplads giver dig vigtig information om din fragt og giver dig mulighed for at registrere alt digitalt. Køredata, køretider og hvileperioder registreres automatisk. På den måde undgår du bøder på grund af ufuldstændig dokumentation. Vil du prøve TIMOCOMs markedsplads gratis? Det kan du godt. Anmod om din gratis prøveperiode, og nyd godt af alle fordelene. 

I TIMOCOMs markedsplads finder du også information om lastbilerne og fragten i realtid. TIMOCOMs systemer bruger trafikdata og prognoser til at hjælpe førerne med at vælge de mest effektive ruter. 

Vil du gerne have mere at vide om dette modul? Så tag et kig på TIMOCOMs ruter og omkostninger. Med dette modul får du:

  • Præcis rute- og omkostningsberegning for lastbilerne og fragten
  • Et godt overblik over faste og variable omkostninger (såsom vejafgifter og brændstof)
  • Oplysninger om aktuelle ankomsttider, trafikpropper og andre restriktioner i realtid.

Hvordan sikrer jeg, at førerne overholder reglerne?

God ruteplanlægning er et godt sted at begynde. Planlæg ikke din rute ud fra den korteste eller hurtigste rute. Tag også højde for trafikinformation i realtid. Er der en lang trafikprop? Planlæg i så fald ruten, så føreren undgår trafikproppen.

Det er også ekstremt vigtigt, at du planlægger tilstrækkeligt med hvilepladser undervejs. Er der ingen mulig hvileplads? Så vil føreren være mere tilbøjelig til at vælge at springe sin pause over. 

Det vigtigste? Planlæg altid tid til uforudsete omstændigheder. På denne måde er der intet pres på føreren, og så overtræder han eller hun ikke reglerne. Teknologi såsom  GPS-sporing fra TIMOCOM kan hjælpe dig med det.

Lav klare aftaler med førerne

En grundig oplæring, hvor du informerer førerne om deres rettigheder og pligter, vil være en stor hjælp. Sørg for, at førerne helt fra starten ved, hvad deres hvile- og køretider er, og hvilke konsekvenser det har, hvis de ikke overholder dem. 

God kommunikation mellem planlæggere, førere og chefer er også meget vigtig med henblik på at sikre overholdelse af reglerne. TIMOCOMs markedspladssystemer giver dig adgang til digitale kommunikationskanaler, så alle er bekendt med de indgåede aftaler.

Sørg for, at førerne føler, at der tages hånd om dem. Hvis de ved, at deres sikkerhed har øverste prioritet, er de mere tilbøjelige til at overholde reglerne. 

Konklusion

Loven om hvile- og køretider bliver strengere fra 2025. Der vil blive udført flere kontroller, og bøderne vil også være højere. Sørg derfor for, at førerne registrerer deres hvile- og køretider korrekt. Brug digitale værktøjer som for eksempel TIMOCOMs markedsplads. Integrer disse værktøjer i fartskriverne i dine lastbiler, så de registrerer alle tider digitalt. På den måde modtager du oplysninger i realtid, sporing og tidsregistreringer, hvor som helst i EU. 

Vil du gerne have mere at vide, om hvad TIMOCOMs markedsplads kan gøre for din virksomhed? Så anmod om en gratis prøveperiode. Nyd godt af de digitale fordele, og find ud af, hvordan vores software kan hjælpe dig med at undgå bøder. 

Tram Trinh Thanh

Marketing Manager Northern Europe, Benelux and UK

Bliv branche-insider

Tilmeld dig her, og glæd dig til at regelmæssigt at modtage relevante artikler, der gør din arbejdshverdag lettere og udvider din forretningshorisont.


Tilmeld nyhedsbrev

Til toppen