20.07.2017

Transportbarometer: TimoCom noterer rekordhøj fragtandel

Ekstremt høj fragttilgang i 2. kvartal

Erkrath, Tyskland, 20.07.2017 – TimoCom transportbarometeret viser et kapacitets-/fragtforhold på 70:30 for det netop overståede kvartal. Dette usædvanligt høje fragtoverskud gjorde sig konsekvent gældende alle tre forårsmåneder – men hvad var mon årsagerne til den høje fragttilgang på det europæiske transportmarked?

TimoCom, udbyderen af Europas største transportplatform, kunne i andet kvartal af 2017 notere den højeste fragtandel i hele transportbarometrets historie nogensinde, og det oven på en i forvejen aktiv start på året. Ifølge officielle statistikker eksporterede Tyskland alene i maj måned 14,1 procent mere end i samme tidsrum året før. Denne rivende udvikling var udslagsgivende for det store fragtoverskud og krævede uforholdsvis store fragtkapaciteter over hele Europa.

Transport og logistik på himmelflugt

I april steg transportbarometret til noget nær det teoretiske optimum med en fragtandel på 68 procent. Det forhøjede forbrug i forbindelse med påskens helligdage og påskeferien som helhed sørgede for øget efterspørgsel. Helligdagene var dog langt fra ansvarlige for hele stigningen, og samlet set søgte et rekordstort antal transportkøbere efter passende fragtkapacitet i hele Europa.

Feriedagene gav komprimerede uger, hvilket igen betød færre dage til at transportere varerne i. I maj måned lå fragt-/kapacitetsforholdet derfor på 70:30. Den vigtigste grund til stigningen skal dog findes i det tyske erhvervslivs eksporteventyr. "Hvad der måske umiddelbart lyder positivt for speditører og vognmænd, er dog faktisk nærmere negativt for den økonomiske udvikling på lang sigt. Hvis trenden fortsætter uden at transportbranchen kan følge med, kan virksomhederne ikke længere forsyne kunderne, og så kan det økonomiske opsving blive bremset i en gevaldig fart", advarer Gunnar Gburek, TimoCom Company Spokesman.

Juni måneds fragttilgang lå på 71 procent, og dermed blev denne måned den travleste nogensinde siden transportbarometret startede sine målinger. Ifølge målinger fra det tyske erhvervsinstituts konjunkturbarometer lå indekset med sine 104 point væsentligt over 100-point-markeringen. Konjunkturbarometret signaliserer dermed kraftig vækst i den tyske økonomi.

Udsigt til masser af fragt i årets 3. kvartal

I Tyskland håber man på, at erhvervslivet fortsat vil kunne producere og sælge på samme høje niveau som nu. Forudsætningen for dette scenarie er dog tilstrækkelige transportkapaciteter. Det tyske trafikministerium har sat skub i udbygningen af infrastrukturen for at imødekomme dette problem. "Det er den rigtige vej at gå, ikke desto mindre sørger vejarbejdet i første omgang for længere transporttider og dermed mindre effektiv varetransport. Herudover må de nye hviletidsregler siges at spænde yderligere ben for effektiviteten: Når chaufførerne ikke længere må tilbringe deres udvidede hviletid i lastbilen, vil især udenlandske chauffører forsøge at komme hjem i weekenden. Dermed er de først tilbage på arbejde igen betydeligt senere end ellers", forklarer Gunnar Gburek.

Hos TimoCom går man altså ud fra, at et velafbalanceret fragtbillede har lange udsigter, og at fragtbehovet derfor igen i næste kvartal langt vil overstige de ledige kapaciteter.