Togstrejke er årsag til mere vejgodstransport i Tyskland

del på ...
08.05.2015

Erkrath, 08.05.2015 – Længste togstrejke i Tyskland forårsaget af uenighed mellem fagforeningen for lokofører (GDL) og de tyske statsbaners ledelse. Konsekvensen deraf er tydelig hos TimoCom fragtbørsen, transportbarometeret som viser relationen mellem fragt og køretøjskapacitet er eksploderet i denne uge. For den tyske, nationale vejgodstransport betyder dette et forhold mellem fragt og kapacitet på pt. 80:20. Med andre ord: Per tomme lastbil er der fire transportopgaver med varer, som står og skal transporteres.

del på ...

Mange virksomheder har allerede forebyggende flyttet deres transport fra godstogene til lastbiler. I den forbindelse har bl.a. bilproducenten BMW i starten af ugen udtalt, at de har omorganiseret deres logistik da togstrejken blev meddelt forud. For at sikre at deres produktion får de nødvendige materialer også under togstrejken, har automobilkoncernen flyttet transporten af nødvendige produkter over på lastbiler. En pressechef udtalte til Dow Jones Newswires, at der er oprettet en tæt kontakt til forskellige logistikfirmaer.

Transportbarometeret fra firmaet TimoCom viser et aktuelt billede af den europæiske transport- og logistikbranche. Som Europas største transportplatform får firmaet hvert sekund omfattende data. Fragtbørsens op til 450.000 kapacitets- og fragttilbud dagligt kommer fra 100.000 brugere og bliver anvendt til transportbarometeret, så man har et indtryk af fragt- og kapacitetsforholdet så tæt på realtid som muligt.

Til toppen

Jeg accepterer, at denne side benytter cookies til analyser, individualiseret indhold og reklamer. Læs mere her