TIMOCOM transportbarometer: Tyske transportvirksomheder kører i tredje kvartal 2019 færre opgaver hjem end sidste år

Men den nedadgående trend er dog stoppet – markedet bevæger sig på 94 procent af sidste års niveau

del på ...
17.10.2019

Tysklands transportvirksomheder har i tredje kvartal 2019 gennemført færre opgaver end sidste år. Fra juli til september gik de indenlandske lastvognstransporter ca. 12 procent tilbage sammenlignet med samme tidsrum sidste år. Men den konjunkturbetingede nedadgående tendens, der indtil midten af året tegnede sig ved efterspørgslen efter transportydelser i Europas første Smart Logistics System, lader dog til at være stoppet. Det fortæller IT-firmaet TIMOCOM i sin analyse af tredje kvartal 2019 med hensyn til transportbarometeret.

Den nedadgående trend i første halvår af 2019 er stoppet, ordresituationen har stabiliseret sig. "Markedet bevæger sig for øjeblikket på 94 procent af sidste års niveau," siger TIMOCOM Business Analyst Fecke.
del på ...

"Sammenlignet med sidste år er transportefterspørgslen i Tyskland svækket," siger TIMOCOM Business Analyst Tilman Fecke. Alligevel har antallet af fragtudbud, der er blevet placeret på fragtbørsen siden januar 2019 på markedet, stabiliseret sig i årets løb. "Markedet bevæger sig for øjeblikket på 94 procent af sidste års niveau," siger Fecke.

Svigtende høst på grund af kraftig regn i Spanien, voksende lagermængder på grund af Brexit-usikkerheden i Storbritannien

Med hensyn til enkelte EU-lande viser der sig et forskelligartet billede:  Således er der opstået massive svigtende høstresultater for frugt og grøntsager på grund de voldsomme regnskyl i Middelhavsområdet og i det østlige Andalusien, og det har indvirket på eksporttransporter pr. lastvogn fra denne region. "Den tydelige vækst i eksporten, som Spaniens landbrugere endnu kunne notere i de første to kvartaler af dette år, er svækket," bemærker Fecke.  "Dertil kommer den politiske blokade i det endnu regeringsløse Spanien. Dette panorama af usikkerhed har også en blokerende indvirkning på eksporterne." Følgen er, at køretøjer, der kører tilbage til Sydeuropa, savnes på markedet. "Derfor ser vi en stigning i fragtudbud sammenlignet med tredje kvartal 2018 på 14 procent til Spanien og 12 procent til Portugal," fortsætter Fecke.

Ved udviklingen i Storbritannien afspejler TIMOCOM Transportbarometeret den store usikkerhed på markedet, som hersker i forbindelse med Brexit-diskussionen i det europæiske erhvervsliv. Mens antallet af fragtudbud fra EU-landene til Storbritannien faldt med omkring 56 procent i de første to kvartaler, transporteres der aktuelt igen mere i retning af øriget. Fecke: "I tredje kvartal ser vi igen en optrapning af lagerbestandene, hvilket viser, at de virksomheder, der er har en egen repræsentation i Det Forenede Kongerige, netop nu forbereder sig på de kommende måneder."

10 år TIMOCOM transportbarometer

Med transportbarometeret har IT-virksomheden TIMOCOM siden 2009 analyseret udviklingen af transportudbud og -efterspørgsel af Smart Apps Fragt og Kapacitet integreret i Smart Logistics Systemet. Mere end 130.000 brugere genererer op til 750.000 nationale og internationale kapacitets- og fragttilbud hver dag.  Systemet hjælper de mere end 43.000 TIMOCOM-kunder med at nå deres logistiske mål på en smart, sikker og nem måde.