24.06.2019

TIMOCOM: Transportbranchens digitale netværk skal forbedres

Chaufførmangel og mange tomkørsler på de tyske veje

Erkrath, Tyskland, 24.06. 2019 – Gennem et forbedret digitalt transportnetværk kan branchens aktuelle problemer så som chaufførmangel og det høje antal tomkørsler på de tyske veje nedsættes markant. Denne vurdering kommer fra IT-serviceyderen TIMOCOM.

"Transportbranchens supply chain skal ændres til supply flow for at udnytte de tilstedeværende kapaciteter optimalt", siger TIMOCOMs company spokesman Gunnar Gburek.

Dette års internationale transport logistic fagmesse satte ganske vist en positiv rekord hvad angik besøgsantallet, men viste samtidig, at branchens gammelkendte problemer for størstedelens vedkommende stadig ikke er løst. Således benyttede det tyske speditions- og logistikforbund (DSLV) messen til at advare om de flaskehalse, der blot tegner til at blive større og større grundet den alvorlige chaufførmangel. Samtidig registrerede det tyske transportforbund i 2017 hele 154,2 millioner tomkørsler. "Transportbranchen skal indgå et tættere samarbejde for at udnytte de tilgængelige kapaciteter optimalt", kommenterer Gunnar Burek, company spokesman hos TIMOCOM.

"Supply flow i stedet supply chain“

Ofte siges det at kunstig intelligens kan løse problemerne alene, men så enkelt er det dog desværre ikke. Derimod handler det om et skabe et tættere logistisk samarbejde på tværs af hele transportbranchen, både hvad angår aktører og processer. Her er det ikke nok at de store spillere er med, både små og mellemstore virksomheder er også nødt til at deltage i de nye digitale netværk og samarbejdsformer. Transportordre-relevante data og informationer skal kunne udveksles på smart, sikker og enkelt vis op gennem hele transportkæden.

Omvendt står den gammeldags praksis udveksling af nødvendige transportdokumenter per fax eller e-mail i vejen for en effektiv anvendelse af transportnetværket. Gburek: "Ethvert medieskift bremser digitaliseringen og dermed muligheden for at udbytte de tilgængelige ressourcer bedst muligt.". Derfor skal den nuværende supply chain omdannes til et supply flow, der målrettet og effektivt stiller en digital infrastruktur til rådighed for alle forsyningskædens aktører. På den måde bliver det meget nemmere at vurdere og forudse transportbehovet på tværs af hele branchen.

Med henblik på at klæde transport- og logistikvirksomhederne godt på til den digitale tidsalder, har TIMOCOM udviklet en række intelligente apps målrettet logistikbranchen, nemlig de nye TIMOCOM Smart Apps. Disse blev præsenteret på messen. Med de nye apps kan brugerne afvikle deres transportordrer digitalt via et og samme netværk, bestående af over 43.000 potentielle forretningspartnere.