11.02.2019

Transportbarometer: Stærkt slutkvartal for transportbranchen

For få lastbilchauffører bremser væksten

Erkrath, Tyskland, 11.02.2019 – Det europæiske transportmarked viste sig komplet upåvirket af internationale handelskonflikter og dystre konjunkturudsigter i sidste kvartal af 2018. "Transportbranchen har oplevet et typisk stærkt slutkvartal", kommenterer Gunnar Gburek, spokesman for TIMOCOM, i forbindelse med de aktuelle tal fra transportbarometeret.

"Transportpriserne vil fortsat være under pres i 2019, idet ledig transportkapacitet stadig vil være en mangelvare", spår TIMOCOMs spokesman.

IT-virksomheden bruger transportbarometeret til hvert kvartal at registrere og analysere udviklingen inden for transportudbud- og efterspørgsel, som den tager sig ud på fragtbørsen i TIMOCOM Markedspladsen. Med 127.000 brugere og op til 750.000 internationale fragt- og kapacitetsudbud om dagen er fragtbørsen fra TIMOCOM den største transportbørs for godstransport i Europa.

Der er fortsat rift om transportkapaciteterne i 2019

Efter analysen af årets sidste kvartal stod det klart, at antallet af firmaer, der afgav fragttilbud på transportmarkedet via TIMOCOM, tydeligt oversteg udbuddet af ledig lastbilkapacitet, nærmere bestemt med mere end to tredjedele. I perioden oktober til december 2018 indstillede brugerne af transportplatformen således i snit 71 fragttilbud for hver 29 tilbud om ledig fragtkapacitet.

Resultatet dokumenterer det uforandrede misforhold mellem høje fragtmængder og de tilgængelige transportkapaciteter på markedet. "Transportpriserne vil fortsat være under pres i 2019, idet ledige transportkapacitet stadig vil være en mangelvare", spår Gburek. Ingen udsigt til bedring: Manglen på lastbilchauffører i Tyskland bliver blot mere og mere akut, og udvikler sig dermed i stigende grad til en begrænsende vækstfaktor for samfundsøkonomien.