Transportbarometer: Efterspørgslen på ledig transportkapacitet er fortsat uforandret høj

Ingen kølige tendenser at spore i tredje kvartal

del på ...
15.11.2018

Erkrath, Tyskland, 15.11.2018 – Eurozonens buldrende vækst gav udslag i en uforandret høj efterspørgsel på transportkapacitet i årets tredje kvartal. "Den høje efterspørgsel på ledige transportkapaciteter i sommermånederne er ikke faldet nævneværdigt", fortæller Gunnar Burek, talsmand hos TIMOCOM. "Den ligger fortsat på et uforandret højt niveau".

"Den høje efterspørgsel på ledige transportkapaciteter i sommermånederne er ikke faldet nævneværdigt", fortæller Gunnar Burek, spokesman hos TIMOCOM.
del på ...

I perioden juli til august indstillede brugerne af Europas største transportplatform, der er en del af det nye Smart Logistics System fra TIMOCOM, således i snit 71 fragttilbud for hver 29 tilbud om ledig fragtkapacitet. Kigger man et år tilbage til efteråret 2017, var situationen præcist den samme. I tredje kvartal af 2016 lå forholdet mellem fragtbehov og ledig kapacitet derimod på 55:45 procent og var dermed langt mere harmonisk.

 

Over 40 millioner kapacitets- og fragttilbud

Transportplatformen har godt 127.000 brugere fordelt over hele Europa, og i tredje kvartal 2018 oprettede de mere end 40 millioner (40.836.838) fragt- og kapacitetstilbud. I den forbindelse oversteg antallet af fragttilbud (33.696.838) antallet af kapacitetstilbud (7.140.018) betydeligt, faktisk lå forholdet mellem behov og kapacitet på hele 83% over for 17%. 

Gburek kommenterer tallene således: "Dette år har vi slet ikke set nogen nedgang efter sommerperioden". I de kommende uger må man desuden påregne en sæsonbetinget stigning i efterspørgslen på ledige transportkapaciteter. Dermed er logistikkens travle efterår allerede begyndt.

 

For få lastbilchauffører er hovedårsagen til flaskehalsproblemer

Den primære årsag til flaskehalsproblemer i travle tider: For få lastbilchauffører. Med henblik på at skaffe yderligere transportkapaciteter med kort varsel, skal de eksisterende lastbiler udnyttes bedre og tomkørsler skal så vidt muligt undgås, siger Gburek.  Dette ville skabe øget produktivitet, mindske kø på veje og læsseramper og dermed udnytte lastbilchaufførernes arbejdstid bedre.

Analysen er baseret på værdierne fra TIMOCOM Smart Logistics System transportbarometeret, transportbranchens digitale IT-infrastruktur. I dette system indtastes dagligt op til 750.000 nationale og internationale kapacitets- og fragttilbud.

Til toppen

Jeg accepterer, at denne side benytter cookies til analyser, individualiseret indhold og reklamer. Læs mere her